< Terug naar bronnen

Wat is product market fit en hoe kan het worden bereikt?

Product-Market Fit is de perfecte match tussen een product en zijn markt. Het is de sleutel tot succes, iets waar alle ondernemers naar streven. In dit artikel leggen we in meer detail uit wat Product-Market Fit is, geven we tips om het te bereiken en geven we advies in geval van mislukking.

#1.

Wat is product-market fit?

Product-market fit is de perfecte match tussen een product/concept en de markt. Eenvoudig gezegd is het wanneer een concept consumenten aanspreekt dat het zijn plaats vindt in de markt.

een voorbeeld van een concept dat zijn doel heeft bereikt

#2.

Waarom is de product-market fit zo belangrijk?

PMF is hét doel van elke ondernemer, de sleutel tot succes.

Als je concept zijn doel(en) niet bereikt, zal het uiteindelijk zeker mislukken, zelfs als uw idee goed is.

Het is een concept dat gemakkelijk te begrijpen is, maar moeilijker te bereiken. Sommige mensen hebben geluk en vinden hun PMF meteen, maar meestal is het een proces van testen en onderzoek dat tijd kost.

Als u eenmaal uw PMF hebt bereikt, kan u uw concept op grotere schaal op de markt brengen. Maar let op: u moet éérst uw PMF vinden voordat u kunt denken aan het ontwikkelen van uw groei.

groei-illustratie

Sommige mensen besteden te veel tijd en geld aan betaalde marketing en partnerschappen om de lancering van hun concept voor te bereiden, maar als het product zijn doel niet heeft gevonden, zijn hun inspanningen voor niets geweest.

Voorbeeld van PMF voor een project ontwikkeld door Deuse:

Tafsquare:

Tafsquare is een bedrijf dat particulieren via een webplatform in contact brengt met bouwprofessionals.

Om dit resultaat te bereiken, heeft het bedrijf geleidelijk aanpassingen gedaan totdat ze vonden wat echt werkte.

Tasquare platform scherm

Aanvankelijk was het project bedoeld om professionals uit alle sectoren met elkaar in contact te brengen. Daarna richtten ze hun platform uitsluitend op bouwprofessionals. Uiteindelijk werd Tafsquare het huidige platform dat particulieren in staat stelt om bouwprofessionals te vinden. Dankzij al deze veranderingen hebben ze hun PMF bereikt.

#3.

Hoe bereik je product-market fit?

Kies uw productcategorie:

U kunt kiezen voor de categorie van nieuwe producten/concepten (wat meer risico met zich meebrengt) of de categorie van reeds bestaande producten/concepten (met meer concurrentie en verwachtingen maar minder risico omdat klanten al weten hoe ze producten zoals de uwe moeten vergelijken en kopen).

De ideale situatie bestaat eruit om uw plaats te vinden tussen de twee markten in.

Voor reeds bestaande producten/concepten moet u de markt analyseren, de segmenten begrijpen en uitzoeken hoe u erin zou kunnen passen.

illustratie van de verschillende markten

Om dit te bereiken kunt u een concept kopiëren dat al op de markt is, maar dit zal u veel problemen opleveren én het zal moeilijk zijn om in uw specifieke categorie aan de top te komen.

Een goede oplossing is om een deel van een concept dat al op de markt is te kopiëren en er iets nieuws aan toe te voegen. Andrew Chen (general partner bij Andreessen Horowitz en adviseur en investeerder in startende technologiebedrijven) stelt voor om 80% te kopiëren en 20% te innoveren. Creëer dus een product/dienst dat consumenten perfect begrijpen, met een voldoende duidelijke innovatie.

Meestal zal u moeten nadenken over de markt, het differentiatiegebied, enz. om de PMF te bereiken.

Verzamel feedback van uw gebruikers:

Wanneer u een concept op de markt brengt, kunt u feedback verzamelen van uw eerste gebruikers. Dankzij deze feedback weet u of u op de goede weg bent (of niet).

U kunt met uw gebruikers spreken om erachter te komen wat ze van uw concept vinden. U komt er op deze manier achter op welke elementen u nog zal moeten focussen.

illustratie van twee mensen die hun mening geven over een concept

U kunt ze bijvoorbeeld ook een vragenlijst sturen om meer te weten te komen. U kunt er zelf een schrijven of bestaande vragenlijsten gebruiken om het PMF te valideren.

Feedback van gebruikers kan nuttig zijn, maar is niet verplicht. Bedenk dat mensen niet altijd weten wat ze willen.

Steve Jobs was geen fan van marktonderzoek. Hij vond het zelfs tijdverspilling...

Hij zei altijd: "Het is niet de taak van consumenten om te weten wat ze willen".

Citaat van Steve Jobs

Dit brengt ons dan ook bij het volgende punt: naast het verzamelen van meningen van gebruikers, moet u ook hun gedrag analyseren, want er is een verschil tussen wat ze denken en wat ze doen.

Analyseer het gedrag van uw gebruikers:

Naast het onderzoeken naar wat uw klanten van uw concept vinden, moet u ook kijken naar wat ze doen en hoe ze zich gedragen. Het is dus aangewezen om de betrokkenheid van uw gebruikers te meten.

Richt u hiervoor op retentie, aangezien dit een van de belangrijkste meetgegevens is voor het valideren van je PMF.

Het kopen van je product/concept is een eerste stap in de richting van je PMF, maar als uw klanten het blijven gebruiken, is dit een nóg belangrijkere validatie.

Een aankoop zonder gebruik kan namelijk zeggen dat uw marketingcampagne goed is, maar niet noodzakelijkerwijs uw concept.

Maak aanpassingen indien nodig:

Als u moeite hebt om uw PMF te bereiken, wees dan niet bang om uw concept aan te passen of zelfs helemaal om te gooien als dat nodig is.

Kleine veranderingen:

U heeft u gerealiseerd dat u op de goede weg bent dankzij de feedback én het gedrag van uw gebruikers.

Maak zorgvuldig onderscheid tussen verzoeken die u in staat stellen om het PMF te bereiken en verzoeken die niet nuttig zijn en u verder van uw doel dreigen te brengen. U kan onmogelijk op elk verzoek reageren.

illustratie van een vrouw blij dat ze haar PMF heeft bereikt

Analyseer het gedrag van uw klanten om te zien wat u nog kunt verbeteren. In dit geval zullen het eerder kleine veranderingen zijn dan een volledige ommezwaai.

Voorbeeld van een ommezwaai:

Integendeel, uw feedback heeft u laten inzien dat u de verkeerde kant op bent gegaan en dat u veranderingen moet doorvoeren als u uw PMF wilt bereiken.

We hebben het hier over grote veranderingen, niet alleen over het toevoegen van een paar nieuwe functies. Andrew Chen legt uit dat het geen zin heeft om functies toe te voegen om uw plaats in de markt te vinden; u moet uw concept herwerken.

In uw feedback en analyse ontdekt u misschien dat één functie eruit springt boven de rest. Misschien kan u dan besluiten om uw concept te richten op deze specifieke functie en de functies te laten vallen die uw gebruikers niet interesseren.

Het probleem kan ook liggen bij uw aanpak: misschien richt u zich niet op de juiste mensen, of op de juiste manier... Werk uw businessplan in dat geval grondig bij.

Verwaarloos de feedback van uw gebruikers en uw analyses niet, want zij zullen je vertellen welke veranderingen u moet doorvoeren.

Als u uw PMF niet vindt in de eerste paar maanden, zal u snel moeten reageren en uw product (her)ontwikkelen met kleine of grote aanpassingen.

Voorbeelden van succesvolle veranderingen:

Instagram:

Instagram begon als een op locatie gebaseerde applicatie voor het delen van foto's, genaamd Burbn. De makers realiseerden zich dat één functie veel meer werd gebruikt dan de andere: foto's delen. Daarom besloten ze hun applicatie op deze functie te richten. Burbn evolueerde tot Instagram, 's werelds grootste platform voor het delen van foto's.

YouTube-logo

YouTube:

Aanvankelijk was YouTube een op video gebaseerde datingsite, maar de drie makers veranderden een paar dagen na de lancering van gedachten om het videohostingplatform te worden dat we vandaag kennen.

#4.

Conclusie

Het PMF moet uw prioriteit zijn als u een product/concept op de markt brengt, ruim voor uw (eventuele) marketingcampagnes.

Het kan lang duren om dit te bereiken, dus test en verbeter uw concept keer op keer totdat het zijn doel heeft gevonden.

Kies uw markt zorgvuldig (nieuw of bestaand), ondervraag uw gebruikers en analyseer hun gedrag om erachter te komen wat u nog moet veranderen en wees niet bang om zaken aan te passen als dat nodig is.

Bedenk dat u uw PMF nooit definitief zult bereiken omdat de markt voortdurend evolueert, dus u moet uw product eigenlijk voortdurend aanpassen.

Heb je een vraag, een project om te ontwikkelen?Twijfel niet langer en neem contact met ons op!

Wat kunnen we leren van dit artikel ?

Heeft u vragen of zit u misschien toch nog met enkele twijfels? Bekijk dan gerust even de lijst met de meest voorkomende vragen van klanten.

  • Group 3 Wat is product-market fit?

    Product-marktfitte is de perfecte match tussen een product/concept en zijn markt. Het doet zich voor wanneer een concept of product de behoeften van consumenten aanspreekt en vervult, en dus een concrete plaats heeft in de markt.

  • Group 3 Hoe bereik je product-market fit?

    Er zijn een aantal trucs om de juiste PMF te vinden, waaronder het kiezen van de productcategorie, het verzamelen van feedback van gebruikers, het analyseren van gebruikersgedrag, het aanbrengen van wijzigingen en het eventueel bijsturen van het project.