Inhoud van dit artikel
- #1. De basisprincipes van een connectieplatform
- #2. Persona's definiëren
- #3. Toegevoegde waarde vinden
- #4. De marketing- en communicatiestrategie bepalen (fase 1)
- #5. De marketing- en communicatiestrategie bepalen (fase 2)
- #6. Kiezen van media: mobiel, web of beide?
- #7. De schermen van het platform structureren
- #8. Het platform ontwikkelen
- #9. En wat nu?
- #10. Conclusie
- #11. Wat kunnen we leren van dit artikel ?
#1.
De basisprincipes van een connectieplatform
Dit type platform brengt mensen samen om zaken te doen. De site ontvangt over het algemeen een commissie op elke transactie.
Marktplaatsen worden ook gebruikt om producten te verkopen en te kopen. Facebook heeft ook voor deze naam gekozen.
Er zijn verschillende soorten connectieplatformen:
C2C: tussen particulieren (Vinted, Airbnb, Blablacar, Tweedehands, Immoweb, Autoscout 24)
B2C: tussen professionals en particulieren (Tafsquare: een platform gewijd aan de bouwsector, Uber, Airbnb, Alibaba.com, Booking.com, Deliveroo, TakeAway, Immoweb, Autoscout 24)
B2B: tussen professionals (Amazon Business, CDiscount Pro, Mercateo, DestockPlus.com)
U kunt producten zoals bijvoorbeeld kleding of meubels verkopen op Amazon of Vinted. Maar het is ook mogelijk om er diensten aan te bieden, zoals het verhuren van een woning, zoals Airbnb doet, of het vervoeren van mensen, zoals Uber.
#2.
Persona's definiëren
Dit is de eerste stap van uw project.
Een persona is een fictief personage dat een doelgroep van uw klanten vertegenwoordigt en wordt voorzien van kenmerken (beroepssituatie, interesses, ...).
Deze kenmerken worden meegenomen in de ontwikkeling van een nieuw product/dienst en in de marketing- en digitale strategie.
Het zijn de personas die u zullen helpen bij het nadenken en ontwikkelen van uw platform.
U kunt verschillende personas hebben, afhankelijk van uw project.
Sommige personas kunnen samenkomen. Verkopers kunnen bijvoorbeeld kopers worden en vice versa, zoals op platforms als Vinted, 2dehands of Autoscout.
Het kan dezelfde persoon zijn, maar het zijn twee personas met verschillende behoeften: de ene wil verkopen, de andere wil kopen.
Sommige personas kunnen onderscheidend zijn, wat betekent dat het verschillende personen zijn.
Dit is meestal het geval bij Airbnb; sommigen verhuren hun onroerend goed en anderen huren die eigendommen. Meestal zijn dit verschillende mensen.
Dit geldt duidelijk voor Uber, waar aan de ene kant de chauffeur staat en aan de andere kant de passagier.
Het is zeer belangrijk om uw personas goed te definiëren, omdat ze de functionaliteiten van uw platform, uw benadering in marketing, het creëren van interfaces, enzovoort bepalen.
Niet alle personas zoeken misschien hetzelfde, dus het is nodig om rekening te houden met verschillende behoeften om de juiste oplossing te bieden.
Bij het creëren van uw project is de eerste vraag die u moet stellen:
Welke soorten mensen zouden geïnteresseerd zijn in uw dienst?
Uw platform brengt persoon A in contact met persoon B. Heeft u meerdere soorten persoon A en meerdere soorten persoon B? Kunnen deze personas worden gegroepeerd of niet?
Ga niet al te diep in op de details. Het doel op dit punt is om grote groepen gebruikers te hebben om na te denken over verschillende functionaliteiten en uw marketingstrategieën om deze mensen ervan te overtuigen om voor uw platform te kiezen.
Vergeet niet dat zelfs als u vragen hebt gesteld, een marktonderzoek hebt uitgevoerd, deze personas altijd van het hypothetische karakter zijn. Zolang u uw oplossing niet hebt getest, kunt u deze niet volledig verifiëren.
We zullen elk hoofdstuk illustreren met twee concrete voorbeelden: de gigant Uber en Tafsquare, een platform dat we hebben ontwikkeld dat particulieren in contact brengt met professionals in de bouw.
Uber:
Er zijn 3 verschillende personas:
Incidentele chauffeurs
Regelmatige chauffeurs
Gebruikers (mensen die een chauffeur zoeken om van punt A naar punt B te gaan)
Tafsquare:
Er zijn 2 afzonderlijke personas:
Professionals in de bouw
Particulieren met een renovatie- of bouwproject
Deze personas zullen de belangrijke elementen van het matchmaking-platform bepalen. Deze stap is dus van vitaal belang.
#3.
Toegevoegde waarde vinden
De 2de stap van uw project: de toegevoegde waarde van uw platform vinden voor elke persona.
Wat is de toegevoegde waarde?
Dit is de oplossing die uw platform biedt om aan de behoeften en/of problemen van uw klanten te voldoen. Het is ook waarom uw klanten bereid zijn te betalen (functionaliteiten, expertise, ...).
Dit is wat uw platform interessant maakt voor uw personas en motiveert hen om een actieve gebruiker te worden of een abonnement te betalen.
U heeft uw personas opgesomd en hun behoeften en/of problemen gedefinieerd. U moet hen vervolgens een oplossing bieden.
Zodra u deze tweede vraag hebt beantwoord, gaat u de belangrijkste functionaliteiten van uw platform definiëren.
Enkele tips voor het opsommen van uw functionaliteiten:
KISS: Keep It Simple, Stupid:
Er is geen noodzaak om tientallen functionaliteiten per persona op te sommen, want uw gebruikers zullen naar uw platform komen voor 2 of 3 kernfunctionaliteiten.
Voorbeeld van een niet-belangrijke functionaliteit:
- Een gebruiker moet zijn wachtwoord of profiel kunnen bijwerken. Ook al is dit een functionaliteit van uw platform, op dit moment maakt het geen deel uit van de belangrijkste functionaliteiten.
Voorbeelden van belangrijke functionaliteiten voor een platform voor thuisbezorging van maaltijden zoals Deliveroo:
- Een gebruiker moet eenvoudig kunnen bestellen bij verschillende restaurants.
- Een gebruiker moet weten wanneer zijn maaltijd wordt bezorgd.
- Een gebruiker moet eenvoudig de status van zijn bestelling kunnen volgen.
U hoeft nu nog niet in detail te gaan. Behoud alleen de belangrijkste functionaliteiten van uw platform.
De functionaliteiten zijn potentieel verschillend voor elke persona:
Op basis van hun behoeften zullen ze verschillend zijn om de beste oplossing voor elke persona te bieden.
Rangschik uw functionaliteiten op belangrijkheid:
Dit zal later handig zijn als u te veel functionaliteiten heeft opgesomd en er enkele moet verwijderen.
Voorbeeld: wanneer u een project lanceert met 10 verschillende functionaliteiten en ontdekt dat uw product niet geschikt is voor de markt, heeft u de neiging om functionaliteiten toe te voegen. Dat is een fout.
Er was waarschijnlijk een probleem met de eerste 10 functionaliteiten, dus het heeft geen enkele zin om er meer toe te voegen. Het is beter om uw aannames te herzien en de oplossing aan te passen.
U kunt dan teruggaan naar de lijst van uw belangrijkste functionaliteiten en andere kiezen en/of een nieuwe lijst maken.
Te veel functionaliteiten maken uw product complex en verwarrend voor de gebruiker. De hoeveelheid garandeert dus geen succes.
Wanneer u uw personas correct hebt gedefinieerd, de oplossingen die u biedt hebt vastgesteld en de belangrijkste functionaliteiten hebt opgesomd, hebt u al een groot deel van het werk gedaan.
U heeft nu de basisstructuur van uw connectieplatform.
De volgende vraag die u zich moet stellen: hoe wordt mijn platform bekend?
Voordat we deze vraag beantwoorden, laten we onze voorbeelden bekijken:
Uber:
Belangrijkste functionaliteiten voor gebruikers:
Snel een betaalbare chauffeur vinden
Zorgen voor betrouwbaarheid van de chauffeur
Gemakkelijk de details van de rit volgen
Belangrijkste functionaliteiten voor chauffeurs:
Bijverdienen door hun voertuig te gebruiken en gemakkelijk mensen te vinden om te vervoeren
Taxi rijden zonder daarvoor een vergunning nodig te hebben
Tafsquare:
Belangrijkste functionaliteiten voor particulieren:
Snel professionals in de bouw vinden
Iemand betrouwbaar vinden
Offertes ontvangen
Belangrijkste functionaliteiten voor professionals:
Gekwalificeerde aanvragen van prospects ontvangen
Gemakkelijk kunnen reageren op aanvragen
Omzet verhogen
#4.
De marketing- en communicatiestrategie bepalen (fase 1)
De eerste uitdaging van een connectieplatform: de eerste 100 gebruikers vinden.
Laten we ons een een persona A voorstellen die verkoopt en een persona B die koopt. Als er geen advertenties zijn (persona A), heeft het voor persona B geen zin om het platform te bezoeken, en vice versa. Uw platform is dus leeg.
Als er geen gebruikers zijn, is er geen connectie, en dus is uw platform een mislukking.
Dit is wat we een catch-22 situatie noemen.
Hier zijn verschillende oplossingen om gebruikers naar je platform te trekken:
Geleidelijke strategie per geografisch gebied, school, enz.
Voorbeeld: Facebook - ze zijn eerst gestart op Harvard, daarna uitgebreid naar Stanford, enzovoort. Ze voerden communicatie- en marketingcampagnes uit op Harvard, en zodra ze genoeg gebruikers hadden, lanceerden ze het netwerk op Stanford en in alle grote universiteiten in het land.
Later maakten ze het netwerk ook toegankelijk voor niet-universitaire gebruikers met behoud van hetzelfde groeibeleid. Zo werd Facebook een onmisbaar netwerk.
Creëer kunstmatige activiteit:
Via uw interne netwerk: maak profielen aan op uw platform en plaats bijvoorbeeld items te koop.
Via een nepnetwerk: maak nep-profielen aan om echte gebruikers aan te trekken, zoals Reddit deed. Vandaag heeft het platform meer dan 300 miljoen actieve gebruikers per maand.
Deze strategie had twee voordelen:
1) Gebruikers die een account aanmaakten, hadden het gevoel lid te worden van een actieve gemeenschap.
2) De inhoud die door nep-accounts werd gepost, had een redactionele lijn die Reddit op zijn site wilde zien en beïnvloedde de stijl van de inhoud die door echte gebruikers werd gepost.
Via bekende derde partij-netwerken zoals Autoscout24, Immoweb, Booking.com, Craigslist, een techniek gebruikt door Airbnb.
Ze gebruikten Craigslist, een bekend platform voor advertenties in de Verenigde Staten. Ze categoriseerden hun advertenties per stad.
Airbnb bekeek alle verhuurproperties in San Francisco en rekruteerde handmatig gebruikers van Craigslist. Zo vonden ze een deel van hun gebruikers.
Vervolgens plaatsten ze hun advertenties op Craigslist met een link naar Airbnb om de reservering af te ronden en mensen aan te trekken die op zoek waren naar huurproperties.
Ze deden dit totdat ze genoeg gebruikers hadden.
De eerste 100 gebruikers krijgen is de grootste uitdaging voor een connectieplatform, maar met behulp van deze tactieken kun je het bereiken.
De tweede uitdaging van een matchmaking platform: bepalen wat een actieve gebruiker is.
Op je platform en op het web in het algemeen spreken we over een actieve gebruiker, maar wat bedoelen we precies met actief?
Welke actie transformeert een eenvoudige gebruiker in een actieve gebruiker van je platform?
Moet hij iets kopen? Moet hij je platform dagelijks/wekelijks bezoeken? Moet hij een account aanmaken?
Dit is heel belangrijk, want het definiëren van een actieve gebruiker helpt bij het bepalen van de verwervings- en retentiepercentages.
Het verwervingspercentage:
Het verwervingspercentage is de kans dat een bezoeker van uw platform een actieve gebruiker wordt.
Voorbeeld: Airbnb (alle cijfers zijn fictief):
Ze hebben 1000 bezoekers op een pagina die is gewijd aan mensen die een eigendom te huur willen aanbieden, en van deze 1000 bezoekers plaatsen er 50 een advertentie op het platform. Hun verwervingspercentage is 5% (50/1000x100).
Dit percentage helpt om je marketingkosten te meten om een uiteindelijke gebruiker te krijgen. Dus u weet hoeveel een actieve gebruiker kost op uw platform.
Het retentiepercentage:
Het retentiepercentage bepaalt hoelang een gebruiker actief blijft op uw platform. U kunt het voor elke periode berekenen (1 dag, 1 week, 1 maand). Het is als het ware het klantloyaliteitspercentage.
Voorbeeld : het belang van het retentiepercentage voor Netflix :
Ze gebruiken het retentiepercentage om te beslissen of ze een serie op hun platform houden of verwijderen. Ze analyseren dit percentage voor elke aflevering, en als het in de loop van de tijd te veel daalt, verwijderen ze de serie.
⇒ Beide percentages laten weten of uw platform werkt, of uw interface en functies aantrekkelijk zijn.
Voorbeeld: u heeft een verwervingspercentage van 10% en een retentiepercentage van 50%, en u verandert 5 functies van de 10 die u aanbiedt. Om te weten of u gelijk had om uw platform te wijzigen, moet u alleen deze twee percentages opnieuw analyseren.
⇒ Deze percentages helpen u ook te weten of u meer inspanningen moet leveren voor verwerving of retentie, of beide. Ze helpen u om uw marketing- en communicatiestrategieën aan te passen.
Afhankelijk van hoe ze werken, zullen sommige platforms voortdurend nieuwe gebruikers moeten verwerven, terwijl anderen zich meer zullen richten op retentie om hun activiteit te behouden.
Deze percentages zijn prestatie-indicatoren die u helpen je platform te valideren.
Andrew Chen, momenteel algemeen partner bij Andreessen Horowitz, heeft onder meer het team geleid voor de groei van chauffeurs bij Uber en is een expert in verwerving en retentie.
Hij maakt een interessante analogie om het belang van het verwervingspercentage en het retentiepercentage uit te leggen:
"Ik beschouw websites als 'lekkende emmers' waar gebruikers voortdurend aan de bovenkant worden gegoten, en de site laat voortdurend gebruikers weglopen. Je kunt je voorstellen dat als je 1000 gebruikers in een website giet en vervolgens stopt met nieuwe gebruikerswerving, dit aantal van 1000 alleen maar kan dalen."
Zoals in eerdere hoofdstukken gaan we verder met onze twee voorbeelden:
Uber:
Gebruikers: er zijn incidentele en reguliere gebruikers:
⇒ Werk aan verwerving, maar verwaarloos retentie niet om op lange termijn loyaliteit op te bouwen.
Chauffeurs: willen chauffeurs zo lang mogelijk behouden om gebruikers gerust te stellen:
⇒ Bevorder retentie.
Tafsquare:
Individuen: voornamelijk incidentele gebruikers (de meeste mensen doen niet voortdurend bouwwerken):
⇒ Bevorder bijna uitsluitend verwerving.
Professionals: de verwervingskosten zijn hoger omdat ze bevoordeeld zullen worden; de kwaliteit van het platform is van hen afhankelijk, dus we willen ze zo lang mogelijk behouden:
⇒ Bevorder retentie.
#5.
De marketing- en communicatiestrategie bepalen (fase 2)
We zullen hier niet in detail treden over de verschillende marketing- en communicatietechnieken, aangezien er al veel artikelen en webinars over dit onderwerp bestaan.
Bovendien vereist elk platform een specifieke strategie, afhankelijk van de markt en het publiek waarop het zich richt.
Hier is een lijst met nuttige strategieën die u kunt gebruiken om de promotie en het voortbestaan van uw platform te garanderen:
Mond-tot-mondreclame (vaak onderschat maar effectief)
Community management om inhoud en een community te creëren op je platform en sociale netwerken en om te communiceren met uw gebruikers
SEO (Search Engine Optimisation) om in de eerste resultaten van een zoekopdracht op bepaalde zoekwoorden te verschijnen.
Gebruik traditionele media
Adverteren op Facebook, Instagram, Linkedin
Adverteren op Google (SEA: zoekmachineoptimalisatie)
Verkopers in dienst nemen om gebruikers te werven
Promotionele evenementen opzetten
E-mailcampagnes
Sponsor worden
...
Er zijn enorm veel strategieën die u kunt gebruiken om uw platform operationeler te maken. We zouden een heel artikel kunnen schrijven over al deze technieken, maar dat is hier - zoals hierboven aangegeven - niet de bedoeling.
We nodigen u uit om andere artikelen te lezen voor meer informatie.
#6.
Kiezen van media: mobiel, web of beide?
We komen nu aan in de conceptfase van uw platform en we zullen nu dieper aangaan op de zaken waaraan u aan moet denken tijdens de ontwikkeling.
Umoet eerst beslissen of u een platform wilt voor mobiel (tablet en smartphone), web (webbrowser op computer) of beide.
Het is niet altijd interessant om in eerste instantie voor beide media te kiezen, omdat dit twee ontwikkelingen vereist en dus duurder is.
De keuze wordt gemaakt op basis van uw personas: het is dus uitermate belangrijk om dit stuk goed te overdenken VOOR de ontwikkeling.
U kunt bijvoorbeeld een webplatform voor één persona hebben en een mobiel platform voor een ander.
Wat zijn de voordelen van het web?
Overal toegankelijk (computer, mobiel, tablet): we passen uw interface aan zodat deze op aangename manier te gebruiken is op alle media.
Optimalisatie voor mobiel is essentieel omdat de meeste gebruikers mobiele apparaten gebruiken om op internet te surfen.
Geen installatie nodig, in tegenstelling tot mobiel, wat de toegang vergemakkelijkt en misschien sommige gebruikers gemakkelijker overtuigt.
Updates worden automatisch uitgevoerd: het is slechts een kwestie van de pagina vernieuwen en de gebruiker heeft toegang tot de nieuwste versie van uw platform.
Gemakkelijke verwijzing naar uw platform vanuit een advertentie in de Google-zoekresultaten, op sociale media of op welke site dan ook. Dit is moeilijker te realiseren met een mobiele applicatie.
Mogelijkheid tot zoekmachineoptimalisatie.
Als u op zoek bent naar een bedrijf voor de ontwikkeling van een webplatform, bespreken we graag uw project met u.
Wat zijn de voordelen van mobiel?
Vaak gebruiksvriendelijker dan het web.
Gemakkelijk te gebruiken onderweg.
Beter voor regelmatig gebruik: handig voor een platform dat vaak wordt gebruikt omdat de toegang zeer snel is.
Pushmeldingen worden gemakkelijker geaccepteerd dan e-mails. Gebruik ze uiteraard niet te veel. Het is een goede manier om in contact te komen met je gebruikers.
Als uw platform de geografische locatie van de gebruiker, de gyroscoop (oriëntatie van de smartphone), het maken van foto's, etc. nodig heeft...
Twee nadelen van mobiel om rekening mee te houden:
Toegangsblokkade: de gebruiker moet je app installeren. Dit vergt inspanning, omdat u al gebruikers op dit punt kunt verliezen.
Vaak duurder dan het web: de technologieën zijn innovatiever, we moeten ontwikkelen voor zowel Android als iOS. Er zijn technologieën om beide tegelijk te ontwikkelen, maar over het algemeen is het ingewikkelder dan voor het web. Ontdek de technologieën die we aanbevelen voor het ontwikkelen van een mobiele app.
Als u op zoek bent naar een bedrijf voor op maat gemaakte mobiele app-ontwikkeling, nodigen we u van harte uit om onze website te bezoeken en contact met ons op te nemen. We bespreken graag uw project met u.
Om het juiste medium te kiezen, denkt u goed na over uw personas en belangrijkste functies.
Ons advies: geen CMS zoals WordPress, Drupal of Prestashop! Het is zeer effectief voor standaardgebruik, zoals een vitrine-website of een blog, maar niet voor een matchmaking-platform.
⇒ Kies voor een op maat gemaakte oplossing.
Media gebruikt door Uber en Tafsquare:
Uber:
Chauffeurs en gebruikers:
Alleen gebruikt in de auto of onderweg
Behoefte aan geografische locatie
Regelmatig gebruik
⇒ 100% mobiel
Tafsquare:
Particulieren:
Gemakkelijkere toegang via het web
Occasioneel gebruik
⇒ Het web heeft onze voorkeur voor deze persona
Professionals:
Offertes maken
Aanvragen opvolgen
⇒ 100% web, hoewel mobiel overwogen kan worden.
#7.
De schermen van het platform structureren
Een van de eerste stappen in de ontwikkeling is de creatie van wireframes (= plannen of schema's die handig zijn om na te denken over de structuur van uw platform).
Deze wireframes vertegenwoordigen niet het definitieve platform, maar helpen om vooruit te kijken en uw platform vorm te geven.
Uw platform bestaat uit verschillende schermen. U moet een plan van de website maken met de verbindingen tussen de verschillende delen.
Voorbeelden: inlog-/registratiepagina voor klanten, homepage met de belangrijkste elementen, geschiedenispagina, ...
Lijst deze schermen op volgens belangrijkheid om te bepalen op welke pagina's u de meeste inspanningen moet leveren (bijvoorbeeld: de homepage moet veel aantrekkelijker zijn dan de wachtwoordwijzigingspagina).
U kunt uw wireframes met de hand tekenen of tools zoals Balsamiq gebruiken. Deze tool maakt het mogelijk om uw wireframes te dynamiseren: door op elementen te klikken, kunt u naar een andere pagina gaan.
Hier zijn voorbeelden van wireframes van de Balsamiq-website:
U kunt een concept van de inhoud van uw platform toevoegen als u dat al hebt, om een beter idee te krijgen van het resultaat.
Er zijn geen designelementen op de wireframes, alleen inhoud.
Waarom wireframes gebruiken?
Uw boodschap correct overbrengen
De interface van uw platform definiëren
Een gemakkelijk te gebruiken platform verkrijgen
Tijd besparen en later aanpassingen doen
Het definiëren van een goede interfacestructuur is een van de belangrijkste aspecten bij het ontwerpen van uw platform.
Informatie om in gedachten te houden bij het maken van wireframes:
Een wireframe vertegenwoordigt niet het definitieve ontwerp van uw platform: focus op de structuur en niet op de details.
Een wireframe wordt gemaakt om discussie uit te lokken: het is snel te realiseren en aan te passen, wees dus niet bang om uw mening te geven om de beste structuur te bereiken.
Een wireframe vereist geen codering: het wordt VÓÓR de ontwikkeling gemaakt.
Vind inspiratie elders: laat u inspireren door wat werkt en pas het aan uw project aan.
⇒ Let op de elementen die in de vorige stappen zijn gedefinieerd (functionaliteiten, marketingstrategieën, ...).
Advies voor het maken van wireframes: doe dit met een ervaringsdeskundige.
#8.
Het platform ontwikkelen
Het ontwikkelingsproces zelf komt vrij laat in het proces.
Er zijn twee grote ontwikkelingsmethodologieën:
1) De volledige ontwikkeling van uw platform en het vervolgens op de markt brengen.
2) De ontwikkeling faseren: telkens een stapje verder gaan:
Begin met het ontwikkelen van een Proof of Concept (POC) om de haalbaarheid te tonen, gevolgd door een Minimum Viable Product (MVP) als een voorlopige versie om te testen met de belangrijkste functies voor elke persona.
Daarna komen versies 1, 2, 3, ... tot aan de definitieve versie.
We geven de voorkeur aan de tweede oplossing omdat het helpt om de oorspronkelijke aannames te valideren of te weerleggen en de ontwikkeling aan te passen indien nodig.
Bijvoorbeeld: stel dat u een budget van 50.000 euro heeft voor uw platform:
U ontwikkelt het volledige platform in één keer.
U lanceert het op de markt en realiseert zich dat het niet werkt. Helaas heeft u heeft geen budget meer om wijzigingen aan te brengen.
U maximaliseert uw kansen op het bereiken van het beste mogelijke platform door de ontwikkeling te faseren. We zullen later op dit punt terugkomen.
Intern gebruiken we de Agile projectmanagementmethode, bekend als SCRUM, die de ontwikkeling duidelijk verdeelt in meerdere fasen. Om meer te weten te komen over deze methode, nodigen we u uit om het artikel te lezen.
Eenmaal gekozen voor uw ontwikkelingsmethode, moet u beslissen of u de ontwikkeling van uw platform intern wilt doen of wilt uitbesteden.
Als u een ontwikkelaar in uw team heeft, kunt u de ontwikkeling intern uitvoeren. U kunt dan meer controle hebben over het project, de prioriteiten, de tijd die aan elk onderdeel wordt besteed, ...
Echter, zelfs als u de vaardigheden intern heeft, is het altijd interessant om externe dienstverleners in te schakelen voor consultancy om ontbrekende profielen aan uw team toe te voegen.
En natuurlijk, als u niet over de vaardigheden beschikt, moet u de ontwikkeling uitbesteden. U heeft dan mogelijk minder controle, maar u profiteert wel van de expertise van uw dienstverlener.
U beschikt dan over het advies en de vaardigheden van verschillende profielen: een ontwerper, een interface-ergonomiespecialist, een databasespecialist, een softwarearchitect, verschillende ontwikkelaarsprofielen, een expert in platformmarketingoptimalisatie, enzovoort.
Al deze experts kunnen u helpen om te reageren op verschillende problemen tijdens de ontwikkeling van uw platform.
Kies een dienstverlener met ervaring in het soort platformontwikkeling waarin u geïnteresseerd bent.
Of u nu intern ontwikkelt of uitbesteedt, kies voor bewezen en bekende technologieën. Hier is een link om u te informeren welke technologieën populair zijn.
Kies zeker geen verouderde technologieën, maar ga ook voor niet de nieuwste technologie die net is uitgekomen.
Bijvoorbeeld: voor veel projecten gebruiken we de programmeertaal Python met het Django-framework, een technologie die wordt gebruikt voor YouTube, Instagram, Pinterest, Spotify, ... Het is een robuuste, betrouwbare technologie die door miljoenen ontwikkelaars wordt gebruikt.
Het belang van het aanpassingen doen:
Soms, zelfs na uitgebreid marktonderzoek en enquêtes onder potentiële gebruikers, kan het zijn dat uw project niet het verwachte succes behaalt.
Als dat het geval is, geef niet op. Wees nooit bang om terug te gaan naar de stappen vóór de ontwikkeling om uw project aan te passen op basis van de realiteit.
Onthoud altijd dat uw project, voordat het op de markt wordt gebracht, slechts een theorie is, een hypothese om te valideren of te weerleggen.
Door te kiezen voor gefaseerde ontwikkeling, krijgt u de kans om te zien of uw project in de smaak valt bij gebruikers vóór de definitieve versie. Dit is het belangrijkste voordeel van deze ontwikkelingsmethode.
Zie een aanpassing van uw project niet als een mislukking, maar eerder als een nieuwe kans op succes.
Let op dat u niet noodzakelijkerwijs uw hele project hoeft te veranderen; soms zijn slechts enkele kleine aanpassingen nodig.
Het kan ook gebeuren dat een goed lopend project aangepast wordt om nog verder te groeien. Bijvoorbeeld, als u merkt dat een van uw functies veel meer wordt gebruikt dan andere, kunt u uw project mogelijk aanpassen om deze functie meer op de voorgrond te plaatsen.
Hier zijn twee bekende voorbeelden die aantonen dat aanpassingen doorvoeren voordelig kan zijn:
Instagram heette oorspronkelijk Burbn en was een app waarmee je plannen en foto's op basis van je locatie kon delen. Na te hebben opgemerkt dat de functie voor het delen van foto's veel populairder was dan de andere, besloot het management zich op deze functie te concentreren. Zo werd Burbn Instagram, het grootste en meest bekende foto-deelplatform.
Facebook heeft ook aanpassingen doorgevoerd: in eerste instantie was dit netwerk alleen bedoeld voor Harvard University en later ook voor andere grote universiteiten. Gezien het enorme succes besloot Mark Zuckerberg om het uit te breiden naar het grote publiek en een wereldwijd platform te worden. Hij paste ook geleidelijk de functies aan om concurrenten het hoofd te bieden.
Ontdek aanpassingen van Uber en Tafsquare:
Uber:
Versie 1: limousines verhuren die iets duurder waren dan een taxi
Versie 2: een rit huren bij een chauffeur met een privévoertuig
⇒ Gedeeltelijk geïnternaliseerd
Tafsquare:
Versie 1: een platform voor B2B in alle sectoren
Versie 2: een platform voor B2B in de bouw
Versie 3: een platform voor B2C in de bouw
⇒ Ze hadden intern niet de benodigde vaardigheden: de ontwikkeling is door ons team gerealiseerd.
#9.
En wat nu?
De ontwikkeling van uw platform is voltooid. Nu moet u het laten werken.
Waar heeft u behoefte aan?
Hosting: of het nu voor mobiel of web is, u heeft het nodig. U heeft 2 mogelijkheden:
-
Dedicated of semi-dedicated server (een fysieke machine)
-
Cloud (zeer robuust en iets duurder): onder alle oplossingen op de markt zijn Amazon AWS en Google Cloud wereldwijde referenties.
U moet rekenen op ongeveer tussen de 100 en 300 euro exclusief btw per maand voor het hosten van uw platform.
Back-upsysteem: een back-upsysteem buiten uw server of cloud om de beveiliging van uw platform te garanderen.
Herstelsysteem om uw platform snel te herstellen in geval van een crash.
Licenties: we gebruiken opensource-oplossingen, dus er zijn geen licentiekosten, maar sommige bedrijven werken met Microsoft-technologieën, bijvoorbeeld, dan moet u mogelijk voor de licentie betalen.
We raden u overigens af om Microsoft te kiezen voor een platform voor het matchen. Het is betalend en hun technologieën zijn niet robuuster dan andere oplossingen.
Als u een mobiele applicatie heeft, moet u betalen om deze te publiceren in de App Store en Google Play (ongeveer $100 per jaar).
Belangrijke informatie: de App Store kan tot 30% commissie in rekening brengen als u betalingen in de app doet en dit hangt ook af van het type product.
Fortnite is bijvoorbeeld verwijderd uit de App Store omdat ze geen commissie meer wilden betalen.
Als u een systeem heeft voor automatisch verzenden van sms op uw platform, betaalt u ongeveer 6-7 cent per sms en als het een mailsysteem is, betaalt u 10 tot 20 cent voor 1000 verzonden e-mails.
Dit zijn kosten die u moet meenemen in uw budget.
Domeinnaam: u moet deze kopen zodra u het idee heeft om er zeker van te zijn dat u het hebt. Het kost maximaal tien euro per jaar.
Als het kan, koop de domeinnaam met verschillende extensies: .be, .com, .fr, .eu, .uk, ... Koop de populairste op de markten die u target.
Als u dit niet doet, kan een ander bedrijf dezelfde domeinnaam hebben terwijl ze andere diensten aanbieden.
Dit kan verwarrend zijn voor gebruikers; ze kunnen op de verkeerde URL terechtkomen.
Continue aanpassingen: te plannen in het budget op basis van de feedback die u van uw gebruikers krijgt. Moeilijk te kwantificeren over een jaar. Maar houd er rekening mee dat u budget moet reserveren na de initiële ontwikkeling.
Team om het platform te laten draaien omdat het niet vanzelf zal werken:
Communicatie: een communitymanager om uw gemeenschap op het platform en op sociale media te beheren
Marketing: verkopers om klanten te benaderen of opnieuw te benaderen
...
U moet het post-ontwikkelingstraject in uw marketing- en communicatiestrategie overwegen om geen verrassingen te hebben op het gebied van het budget en ook om het succes van uw platform te waarborgen.
#10.
Conclusie
Voordat u zich waagt aan de ontwikkeling van uw connectieplatform, is het belangrijk om de juiste vragen te stellen om uw kansen op succes te maximaliseren.
Allereerst moet u uw toekomstige gebruikers correct identificeren en gedurende alle stadia van uw project aan hen denken.
Vervolgens moet u de toegevoegde waarde van uw product bepalen. U moet kunnen antwoorden op de vraag: waarom zouden zij uw platform gebruiken?
Neem dan de tijd om de belangrijkste functies van uw platform op te sommen.
Zodra al deze stappen zijn voltooid, kunt u nadenken over de marketing van uw platform: hoe zal het bekend worden?
Er zijn verschillende technieken om uw eerste gebruikers te krijgen: het gebruik van nep-profielen, een intern netwerk, bekende websites, ...
Dit geldt ook voor marketing- en communicatietechnieken: community management, verkoopteams, media, SEO, SEA, ... Kies de meest geschikte technieken voor uw project.
Dan komt de keuze van uw medium: mobiel, web of beide? Kies op basis van uw functies en personas.
Zodra u hebt gekozen, kunt u de schermen van uw platform structureren via schema's die u een idee geven van het uiteindelijke resultaat.
Uiteindelijk komt u aan bij de ontwikkeling van uw platform. Er zijn twee belangrijke ontwikkelingsmethodologieën: ontwikkel het hele platform en lanceer het dan op de markt, of fase de creatie en ontwikkel eerst een Proof of Concept (POC), dan een Minimum Viable Product (MVP), V1, V2, V3, ...
U kunt de ontwikkeling intern of extern doen als u niet over de juiste vaardigheden beschikt. Het inschakelen van externe dienstverleners stelt u in staat te profiteren van hun expertise en verschillende profielen die nuttig zijn voor zo'n ontwikkeling.
Als u merkt dat uw platform niet het verwachte succes heeft, onthoud dan dat u uw project nog kunt bijsturen. Niets is definitief. Zelfs de grootste wereldwijde platforms hebben aanpassingen doorgevoerd om te slagen.
Uw platform is ontwikkeld en op de markt gebracht, maar uw werk stopt daar niet; u moet het laten werken.
Oversla de stappen voor en na de ontwikkeling niet; ze zijn net zo belangrijk als de ontwikkeling.
We hopen dat dit artikel u zal helpen vooruit te komen met uw project.