#1.
Criteria gekoppeld aan uw project
Sommige criteria zijn direct gerelateerd aan uw applicatie, terwijl andere verband houden met uw project als geheel.
Voordat u nadenkt over de specifieke behoeften van uw applicatie, moet u nadenken over de basiscriteria van uw project, zoals uw budget, uw doelgroep en uw markt.
Het budget is belangrijk omdat er een verschil is tussen de ontwikkeling van een webapplicatie en een mobiele applicatie.
Het is belangrijk om te weten dat mobiele applicaties duurder zijn omdat ze een complexere ontwikkeling vereisen: ze moeten compatibel zijn met zowel iOS als Android, twee verschillende besturingssystemen.
Hoewel er technologieën zijn (zoals Flutter) die het mogelijk maken om voor beide systemen tegelijk te ontwikkelen, blijft de ontwikkeling toch uitgebreider dan voor het web.
⇒ Ons advies: als u niet over het benodigde budget beschikt voor een op maat gemaakte mobiele applicatie en als u niet zeker weet of uw project zal slagen, ontwikkel dan eerst een webapplicatie en schakel over naar de mobiele versie als het aanslaat.
Uw doelgroep is ook belangrijk. Als u zich richt op jongeren, is mobiel een zeer interessante keuze omdat zij vaker een smartphone dan een computer bezitten en er veel tijd op spenderen.
U heeft meer kans om jongeren te bereiken met een mobiele applicatie.
Wat betreft uw marktvisie: als al uw concurrenten een mobiele applicatie hebben, is het misschien verstandig om dezelfde strategie te volgen als zij.
#2.
Wanneer moet een mobiele applicatie worden ontwikkeld?
Voor regelmatig gebruik:
Als u weet dat uw applicatie dagelijks of meerdere keren per week zal worden gebruikt, is het ontwikkelen van een mobiele applicatie een goede oplossing omdat een smartphone toegankelijker is dan een computer.
Voorbeelden:
- Sociale netwerkapps zoals Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, enz. Sommige van deze apps hebben een webversie en andere hebben ervoor gekozen alleen de mobiele versie aan te bieden.
- Instant messaging-apps zoals WhatsApp en Messenger.
- Productiviteits- en organisatie-apps zoals een mailbox of een agenda.
Voor gebruik onderweg:
Als uw klanten uw app overal waar ze zijn moeten kunnen gebruiken, onderweg en snel, wordt mobiel aanbevolen vanwege de toegankelijkheid van de smartphone.
We gebruiken sommige mobiele apps juist vanwege dit praktische aspect.
Voorbeelden:
- De rekenmachine-app: als u een rekenmachine nodig heeft wanneer u onderweg bent, gebruikt u gewoon uw smartphone. Het is veel te omslachtig om een computer te gebruiken.
- Gaming-apps: we gebruiken ze vaak als we op de bus, trein wachten of in de rij staan.
- Muziek-apps zoals Spotify en YouTube: we kunnen muziek luisteren tijdens onze reizen of onze workouts.
Voor het gebruik van specifieke smartphonefuncties:
Als uw app de functies van een smartphone nodig heeft om te functioneren, is het duidelijk dat u een mobiele app nodig heeft.
Bijvoorbeeld, als uw app regelmatig foto's moet maken, zoals Instagram, is dat gemakkelijker op een smartphone dan het uploaden van foto's naar uw computer.
U moet het leven van gebruikers altijd vereenvoudigen; als ze te veel moeite moeten doen om uw app te gebruiken, zullen ze deze niet lang gebruiken.
Sommige apps maken gebruik van geolocatie zoals GPS.
Voorbeeld:
Ons mobiele app-ontwikkelingsbureau heeft een app voor HeartKinetics ontwikkeld die onder andere de versnellingsmeter en gyroscoop van de smartphone gebruikt om een grondige hartanalyse uit te voeren door eenvoudigweg de telefoon op de borst te plaatsen. Dit project is onmogelijk te realiseren met een computer.
Smartphones hebben veel specifieke functies en bieden tal van mogelijkheden voor apps.
Om gemakkelijk contact te leggen met uw klanten:
Als u zich richt op B2C en directe marketingacties wilt uitvoeren bij uw klanten, biedt een mobiele app mogelijkheden. Sommige zeer interessante acties zijn namelijk niet mogelijk met een webapplicatie.
Het belangrijkste voordeel is dat u meer kunt interageren met uw klanten. U kunt hen meldingen sturen, aanbiedingen om hen eraan te herinneren dat u er bent.
Deze pushmeldingen helpen u in contact te blijven met uw klanten en dichtbij hen te zijn.
Voorbeeld:
Uber Eats stuurt 's ochtends aanbiedingen voor restaurants of gerechten om mensen te verleiden om te bestellen voor de lunch.
Zonder de app zou u naar een computer moeten gaan, naar de Uber Eats-website moeten gaan of hun sociale media moeten bekijken om het menu te zien. De gebruiker zou de moeite moeten doen.
Met een mobiele app, daarentegen, komt Uber Eats simpelweg naar u toe.
#3.
Wanneer moet een webapplicatie worden ontwikkeld?
Vaak zijn de voordelen van mobiel de nadelen van het web, en vice versa.
Als uw applicatie niet voldoet aan de hierboven uitgelegde mobiele criteria, raden we u aan een op maat gemaakte webapplicatie te ontwikkelen.
Enkele aanvullende criteria voor een webapplicatie:
Voor een B2B-gerichte applicatie:
Als u zich richt op professionals, kunt u kiezen voor het ontwikkelen van een webapplicatie. Uw doelgroep is waarschijnlijk eerder geneigd een computer te gebruiken als werkinstrument.
Dit hangt natuurlijk af van uw concept: als professionals bijvoorbeeld uw app onderweg moeten gebruiken, moet deze natuurlijk mobiel zijn.
Maar over het algemeen is het gemakkelijker om professionals te bereiken met een webapplicatie.
Als u een belangrijke marketing- en digitale strategie heeft:
Als uw marketingstrategie voornamelijk berust op organische en betaalde zoekresultaten en digitale communicatie, raden we u aan een webapplicatie te ontwikkelen.
Hoewel het mogelijk is om uw app te optimaliseren voor vindbaarheid in de App Store en Google Play, zijn de resultaten niet gegarandeerd en zijn de mogelijkheden beperkter.
Zoekmachineoptimalisatie werkt veel effectiever op een zoekmachine, met name Google.
U kunt betaalde advertenties plaatsen en gebruikers rechtstreeks naar uw webapplicatie verwijzen.
Als u een mobiele app heeft, zal uw advertentie gebruikers naar een landingspagina leiden waarop ze worden overgehaald om uw app te downloaden, maar ze komen niet rechtstreeks op uw app terecht. Het pad naar uw app is dus langer.
En u kunt ook uw webapplicatie optimaliseren zodat deze natuurlijk verschijnt in de topresultaten van een Google-zoekopdracht.
Als uw project te complex is voor mobiel gebruik:
Niet alle taken kunnen worden uitgevoerd op een smartphone; sommige zijn te complex en moeten absoluut op een computer worden uitgevoerd, zoals het toevoegen van veel interessepunten op een kaart.
Als dit het geval is voor uw project, heeft u niet echt de keuze voor het platform van uw applicatie.
Als u te veel informatie op uw applicatie moet plaatsen:
Ondanks dat smartphones steeds grotere schermen hebben, moet u niet vergeten dat ze altijd kleiner zullen zijn dan een computerscherm. U kunt dus niet dezelfde hoeveelheid informatie op een mobiele app hebben als op een webapplicatie.
Als uw app veel inhoud heeft en het onmogelijk is om deze te verminderen, is het beter om een webapplicatie te ontwikkelen.
#4.
Conclusie
De keuze tussen een mobiele of webapplicatie is gebaseerd op specifieke criteria.
Hieronder vindt u een samenvattend overzicht om u te helpen bij uw keuze:
Criteria | Mobiele Applicatie | Webapplicatie |
---|---|---|
Regelmatig gebruik | ✔️ | |
Gebruik onderweg | ✔️ | |
Gebruik van smartphone-functies | ✔️ | |
Doelgroep = jongeren | ✔️ | |
Belangrijke digitale marketingstrategie | ✔️ | |
Omvangrijk inhoud | ✔️ | |
Zware manipulaties in de app | ✔️ |
Heb je een vraag of een project dat je wilt ontwikkelen ?
Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!