#1.
Inleiding
Het ontwikkelen van een mobiele applicatie is een groot project en vereist veel voorbereiding.
Een van de documenten die u klaar moet hebben voordat u begint, is uw bestek, een document dat uitgebreide informatie bevat over uw mobiele applicatie en dat dient om uw project te definiëren.
Het doel van dit document is om uw behoeften en verwachtingen volledig te begrijpen, zodat u de best mogelijke oplossing kunt ontwikkelen.
In dit artikel leggen we uit welke elementen belangrijk zijn om op te nemen in de specificaties, zodat ze de best mogelijke leidraad vormen voor uw project manager.
Aan het einde van het artikel vindt u een voorbeeldspecificatie om te downloaden.
#2.
Ons advies voordat je aan de slag gaat
Voordat we dieper op het onderwerp ingaan, is het belangrijk om enkele zaken te verduidelijken:
Het bestek wordt niet altijd door alle IT-ontwikkelingsbedrijven beschouwd als een strikt document dat tot op de letter moet worden gevolgd.
Bij Deuse, bijvoorbeeld, helpt het bestek ons bij het maken van 'User Stories' (beschrijving van een functionaliteit van uw toepassing vanuit het oogpunt van de gebruiker) en ontwikkelen we alles wat daarin staat.
Bij ons dienen deze User Stories als het referentiedocument om te volgen. Als bepaalde punten in het bestek niet in de User Stories voorkomen, zullen ze niet worden ontwikkeld.
Het is dus erg belangrijk om, samen met uw project manager, het document te bepalen dat moet worden gevolgd voor de ontwikkeling van uw mobiele toepassing, om ervoor te zorgen dat u op dezelfde golflengte zit en onaangename verrassingen te voorkomen.
Een bestek hoeft niet lang te zijn, de uitleg moet vooral beknopt zijn. Het doel is om het werk van uw project manager te vereenvoudigen, niet te compliceren.
Over het algemeen moet u niet te ver gaan in de details van de functionaliteiten of het ontwerp dat u voor uw toepassing wilt, om te voorkomen dat u de ontwikkelaars te veel beperkt. U moet hen enige speelruimte laten.
Het schrijven van uw bestek komt aan bod wanneer u voldoende zeker bent van uw idee.
Als u nog niet ver genoeg gevorderd bent in uw project, raden we u aan te wachten.
Als u bijvoorbeeld 70% zeker bent van uw idee, loopt u het risico om heel vaak van gedachten te veranderen tussen het moment waarop u uw bestek schrijft en de ontwikkeling van uw mobiele toepassing. Dit kan leiden tot een groot aantal wijzigingen en de ontwikkeltijd verkorten, met het risico dat de ontwikkelde oplossing niet volledig aan uw behoeften voldoet.
Als u aan het begin staat van uw mobiele toepassingsproject, nodigen we u uit om ons artikel "Hoe u uw digitale project als klant goed kunt voorbereiden en volgen?" te lezen om de beste praktijken te ontdekken, zodat de ontwikkeling zo soepel mogelijk verloopt.
#3.
Belangrijke punten om op te nemen in je specificaties
Hier zijn de verschillende elementen die volgens ons een goed bestek vormen:
Een projectbeschrijving:
Een beknopte beschrijving van het concept van uw mobiele applicatie is voldoende; u hoeft niet tot in de kleinste details te treden.
Het doel is om het kader van uw project te definiëren (wat, waarom, hoe), voor welk publiek het bedoeld is (doelgroep/gebruikersprofiel), wat u wilt bereiken en wat het belangrijkste doel van uw mobiele applicatie is (doelstellingen en toegevoegde waarde).
U kunt de huidige context uitleggen en ook waarom u een project manager inschakelt.
Het is ook zeer nuttig om uw verschillende stromen uit te leggen: hoe ze moeten werken en met elkaar moeten communiceren.
Hiervoor kunt u in grote lijnen uw beroep, de branche waarin u werkt en de processen die u gebruikt beschrijven (als er externe apparaten of diensten bij het project betrokken zijn, is het belangrijk om hun documentatie/gebruikshandleiding aan uw project manager te verstrekken).
Als u al een bestaande oplossing heeft, aarzel dan niet om visuele materialen in uw productspecificatie op te nemen en idealiter een demonstratie aan uw project maanger te geven, zodat deze een nauwkeurig begrip van uw project kan krijgen en de mogelijke optimalisaties voor uw toekomstige digitale oplossing kan zien.
Om de ontwikkelaars te helpen, moet u alle documenten met betrekking tot uw project aan hen verstrekken.
Voorbeeld: we ontwikkelen een tool voor het beheer van de planning van de medische beeldvormingsdienst van de Groupe Santé CHC. Ze hebben ons alle Excel-bestanden gestuurd die ze gebruiken, zodat we alle informatie over het project hebben en een algeheel begrip van de specificaties van het beroep hebben gekregen.
Zonder deze documenten zouden we waarschijnlijk belangrijke elementen hebben gemist.
Dit geldt ook voor apparatuur. Als uw bestaande oplossing bijvoorbeeld hardware vereist, zoals een apparaat dat gegevens leest of verzendt, moet u deze samen met de productspecificatie aan uw dienstverlener verstrekken.
We willen ons inleven in onze klanten om hen zo goed mogelijk te begrijpen.
Ten slotte is het interessant om uw gebruikers te definiëren: wie zal uw app gebruiken? Als u verschillende soorten gebruikers heeft, vermeldt u dit, omdat de functionaliteiten per rol kunnen variëren.
Een lijst van functies:
Lijst op wat gebruikers kunnen doen op uw mobiele applicatie, bijvoorbeeld: artikelen bestellen, ze kopen, berichten versturen, vrienden toevoegen, enzovoort.
Het is noodzakelijk om onderscheid te maken tussen essentiële functies voor uw applicatie en secundaire, "nice-to-have" functies.
Dit is belangrijk omdat uw budget u mogelijk niet in staat stelt om alle functies in eerste instantie te ontwikkelen. U moet dan prioriteiten stellen wat betreft de essentiële functies.
U moet het juiste evenwicht vinden tussen wat u wilt bereiken en wat technisch mogelijk is en binnen uw budget past.
Vergeet ook niet aan te geven of de site in meerdere talen moet worden vertaald. Deze functionaliteit heeft gevolgen voor de constructie van de mobiele applicatie. Het is dus belangrijk om dit aan het begin van het project te vermelden.
De pagina's om te ontwikkelen:
Nadat u hebt nagedacht over de functies, kunt u nadenken over de verschillende pagina's die deel zullen uitmaken van uw mobiele applicatie.
Hier zijn enkele voorbeelden: een startpagina, een pagina voor het aanmaken van een account, inloggen, meldingen, enzovoort, afhankelijk van de functies van uw applicatie.
Het is geen probleem als u nog niet alle pagina's heeft bedacht. Vaak zult u tijdens gesprekken met uw project manager ontdekken welke pagina's ontbreken.
Het hebben van een idee van de belangrijkste pagina's en de structuur van uw applicatie zal uw project manager aanzienlijk helpen.
De gebruikersinterface:
U heeft de inhoud van uw applicatie beschreven, laten we nu overgaan naar de vormgeving ervan.
U moet de verschillende inhoudsblokken van al uw pagina's (tekst, afbeeldingen/video's, knoppen, enz.) schriftelijk of visueel definiëren, dit wordt wireframes genoemd.
Een wireframe is een schema of plan van uw toekomstige mobiele applicatie. Het is een vereenvoudigde versie van uw gebruikersinterface waarmee u uw project kunt visualiseren.
Hier is een voorbeeld van een wireframe:
Naast de pagina's kun je ook de verbindingen tussen hen definiëren om het navigatiepad van je gebruikers te begrijpen. Wanneer een gebruiker op een knop klikt, op welke pagina komt hij of zij dan terecht?
Om deze verbindingen te visualiseren, kun je eenvoudig een pijl tekenen tussen de twee pagina's. Alles moet worden geschetst in een wireframe.
Bij Deuse organiseren we aan het begin van het project een workshop waarin we samen met u wireframes maken.
Zelfs als we ze maken, waarderen we het als onze klanten enkele wireframes of schetsen meebrengen, omdat dit ons helpt om nog beter te begrijpen wat ze willen.
U kan tools zoals Figma en Invision gebruiken of zelfs gewoon met de hand schetsen, dat is even goed.
Het ontwerp:
Nu we een beter idee hebben van de inhoud en de lay-out van uw applicatie, moeten we meer te weten komen over het ontwerp ervan.
Om een beter begrip te krijgen van de smaak van onze klanten, vragen we hen altijd om ons een lijst van mobiele apps te geven waarvan ze het ontwerp leuk vinden: enkel het ontwerp, niet de functionaliteit.
Deze lijst helpt onze ontwerpers om de juiste richting in te slaan.
Naast deze lijst is het nodig om uw logo en uw huisstijl (kleurcodes, lettertypen, enz.) op te sturen als u die heeft, omdat deze documenten een belangrijke rol spelen in het ontwerpproces.
Communicatie en marketing:
Het laatste deel van uw specificatiedocument heeft meer te maken met uw strategie en marketingbeslissingen. Het is namelijk ook belangrijk om uw project manager op de hoogte te stellen van de strategische richtlijnen die uw project zal volgen.
Sommige aspecten van uw marketingbeslissingen kunnen van invloed zijn op de ontwikkeling van uw applicatie.
Bijvoorbeeld, als u van plan bent om een monetisatiesysteem voor uw app te gebruiken, zoals "Freemium", zal dit leiden tot de creatie van verschillende soorten abonnementen met verschillende opties of interfaces.
Het is ook belangrijk om aan te geven of bepaalde communicatie-elementen moeten verschijnen in of worden gekoppeld aan uw applicatie (bijvoorbeeld: een promotievideo die op de startpagina moet worden weergegeven, een QR-code die in een advertentie wordt geplaatst en rechtstreeks naar de app leidt, ...).
#4.
Conclusie
Eerst moet u uw project en het doel ervan beschrijven en uw doelstellingen oplijsten en definiëren.
Vervolgens maakt u een lijst maken van de belangrijke functies van uw mobiele applicatie en de nice-to-haves, evenals de verschillende pagina's die moeten worden ontwikkeld.
Denk vervolgens na over de lay-out van de elementen op de pagina's van uw applicatie, zoals tekst, afbeeldingen/video's, knoppen, menu's, etc. Denk ook na over de verbindingen tussen de pagina's.
Help vervolgens uw project manager om uw voorkeuren voor het ontwerp van uw digitale oplossing beter te begrijpen door hen applicaties te laten zien die u mooi vindt en door hen uw logo en grafisch charter te geven.
Ten slotte specificeer je de strategische beslissingen die rechtstreeks verband houden met de bouw van je mobiele applicatie.
Als u over al deze elementen hebt nagedacht, heeft u een compleet bestek waarmee u uw project manager uw behoeften en verwachtingen volledig kan begrijpen en de best mogelijke oplossing kan ontwikkelen.
#5.
Voorbeeldbestek om te downloaden
> Download uw specificaties <
Om het model te wijzigen en aan te passen, moet u het document eerst downloaden op uw computer/tablet. Door de downloadlink te volgen, krijgt u toegang tot de specificaties als een "reader". U hoeft alleen maar op het downloadpictogram te klikken om uw sjabloon te ontvangen.
Vergeet niet de schuingedrukte elementen onder de titels van elke sectie te verwijderen. Dit is uitleg om u te helpen bij het schrijven van uw bestek.